Heatmapy pro mě byly až do nedávna velkou neznámou. Stačilo ale pár malých podnětů a já naznal, že bych měl tuto mezeru ve vzdělání doplnit. Heatmapy totiž přímo nesouvisí s mým pracovním zaměřením; je to analytický nástroj, který pomocí barevných polí ukazuje intenzitu uživatelské interakce. Řečeno jednoduše: vidíte, kam lidé klikají. 

Statistiky pak slouží k optimalizaci aktivních prvků; můžete ladit jejich pořadí, velikost či umístění na stránce. Zjistíte, jak se lidé na vašem webu chovají a můžete přesunout důležité prvky tak, aby byly v "červených oblastech". Tak jsem začal hledat, co bych mohl vyzkoušet. Po chvíli hledání jsem došel na 4 různé služby, které poskytující heatmapy zdarma. Všechny jsem postupně otestoval a jejich srovnání vám nabídnu v dnešním článku.

1. Heatmap.me

heatmap.me_preview.jpg

Hned první služba, kterou jsem zkusil, mě příjemně potěšila. Jedná se o nejjednodušší z testovaných nástrojů, přesto plní svou funkci na výbornou. Instalace je vcelku jednoduchá. Vytvoříte si účet, dostanete vygenerovaný kód (oni ho doporučují vložit do hlavičky, ale funguje i konci kódu) a služba se zapne.

V pravé části webu se zobrazí kontrolní panel, na kterém si nastavíte konkrétní stránky, které chcete monitorovat. Můžete jich mít aktivních nejvýš 5. To je asi hlavní nevýhoda... Nešikovné je i samotné zapínání kontrolního panelu: musíte si pamatovat neobvyklou klávesovou zkratku levý alt + shift + H.

Naopak výhodou je, že se nemusíte přihlašovat nikam do žádné externí stránky a heatmapu vidíte přímo vepsanou do webu. Služba běží velice svižně a celkově jsem s ní byl spokojen. Měl jsem trochu pocit, že to měří nějak méně, než by mělo, každopádně to byl asi jen subjektivní dojem. Zpomalení stránek na telefonu jsem nepozoroval.

2. Mouseflow.com

mouseflow.com_preview.jpg

Druhá testovaná služba se pak ukázala jako nejkomplexnější a velice nadupaná. Registrace a aktivace proběhla opět bez problémů, snad jen na přesné umístění měřicího kódu je potřeba dbát: musí být před ukončujícím tagem </body> a nikde jinde.

U Mouseflow jsem byl přímo unesen nahráváním videa: u každého návštěvníka se uloží video jeho přesného pohybu po stránce. Je tam krásně vidět i koncové zařízení; jakým způsobem se mu web zobrazil a vlastně vše, co na stránce prováděl.

Nevýhoda Mouseflow je pak limit 100 nahraných sezení za měsíc u free verze. Což je většinou za den hotovo... Každopádně i 100 návštěv už je slušný statistický údaj, se kterým se dá pracovat. Jako druhou hlavní nevýhodu bych pak uvedl drobné kousání na telefonu. Je sice fajn, že služba mapuje i mobilní uživatele, jenom by to mohla provádět trochu rychleji.

3. PTengine.com

ptengine.com_preview.jpg

Třetí nástroj mě příliš nepotěšil, proto ani já ho nepotěším ve svém srovnání. Založil jsem účet, přešel k zadání domény a tam jsem také skončil. Mé doménové jméno neprošlo verifikací. Že by mu vadila třetí úroveň? Na tuto otázku jsem odpověď nedostal... V nastavení nešlo nikde dohledat žádnou revalidaci, a tak jsem si pomyslel "máte to rozbitý" a šel jsem zkoušet dál.

Ovšem za pár dnů mi ve schránce přistál e-mail. Pán je prý z PTengine a rád by se se mnou spojil po Skypu, jakože probereme můj business plán nebo co. No milému pánovi jsem odepsal, že na PC nemám mikrofon, takže si moc nepokecáme, ale že bych ocenil krátké vysvětlení, co jsem při registraci udělal špatně. Že mi to nefrčí.

Odpověď samozřejmě žádná, ale po dalších pár dnech služba nejednou fungovat začala... Tak jo no. Každopádně PTengine ne. Máme lepší.

4. Hotjar.com

hotjar.com_preview.jpg

Posledním testovaným subjektem byl Hotjar.com. Služba je mnohem jednodušší než předchozí Mouseflow, ale zase není nijak omezena. Stovkový limit se zde vztahuje pouze na videa, ale při jeho dosažení stačí uložená videa smazat a jedete nanovo. Měřicí kód stránky nezpomaluje, celkově to běží bez problémů. V administraci jsou také drobné nedostatky s vykreslením stránky, ale i tak... Hotjar je takový rozumný kompromis mezi cenou a výkonem a svůj účel rozhodně splní.

Takže tak. To by bylo ke srovnání asi vše. No nakonec jsem napsal článek mnohem kratší, než jsem původně čekal... Když vezmu v potaz vynaložené úsilí. Ale pár trefných slov je někdy více, než hromada odstavců vaty. Možná ještě jedna drobnost stojí za zmínku a tou je počet informačních emailů: u jednotlivých služeb jsem koukal i na to, jak moc mi spamují schránku. Nejvíc toho posílal asi Hotjar a PTengine... Jasně, ti, kterým to nefunguje, otravují nejvíc. Ale ve chvíli, kdy mám monitorování vypnuté, chodí třeba jeden email za měsíc, což není tak hrozné. Co jsem netestoval, byla technická podpora. Ono vlastně ani nebylo na co se ptát. Tedy jediný PTengine mě ignoroval, ostatní jsem neměl důvod kontaktovat.

Na úplný závěr ještě uvedu pár odkazů z českého internetu. Trochu delší povídání o heatmapách bylo publikováno na serveru Lupa.cz, ovšem většinou se hovoří o nástrojích placených. Což je také důvod, proč nemám ve svém srovnání uvedenou žádnou českou službu: je to všechno placené.

Zajímavé články: