Modern nebyl jediný formát, který jsem v loňském roce hrál. Na nějakou dobu jsem zabrousil i do Duel Commanderu, i když ne v podobě, jaká je standardní. Leviathan Commander je méně rozšířená varianta duelu, která se liší jak starting life totalem, tak banlistem. V té době jsme hráli na 30 životů s banlistem vlastním. Takže spousta věcí, co je na klasickém duelu zabanovaná, je tady v pohodě. Hraní tentokrát nebylo ve stylu FNM (proto mi tato klasická zkratka v názvu článku chybí), ale formou ligy. Člověk má 2 měsíce na odehrání 6-7 zápasů formou každý s každým. Samozřejmě v rámci skupiny. A na konci sezóny pak 4 nejlepší postoupí do vyšší skupiny, z ní zase 4 spadnou. Ale článek nepíšu pro představení místní ligy, ale kvůli rozboru balíčků. Tak se do toho pustíme. 

1. Karlov of the Ghost Council ~

Karel jakožto první deck byla jasná volba. Na Tiny Leaders jsem s ním nahrál poměrně dost. Takže stačilo přidat vše, co se do TL nevlezlo, doplnit o karty s vyšším mana costem a věci, co od té doby vyšly. Jenže nevýhoda oproti ostatním deckům (a hlavně kontrolům) byla ta, že já chci víceméně na těch 3 manách končit pořád, kdežto oni si tam hodí všechny ty Jace a Wrata a podobné nepříjemnosti. Malou útěchou budiž omezený počet karet za 4 many, i když Cataclysmu jsem měl ještě zabanovanou.

Ve skupině jsem měl 4 modré kontroly (2x Grixis, UW, UB), jedny upíry, kočky a mono white midrange. Víceméně se dá říct, že Karel si umí poradit se vším, co není modrý kontrol a naopak od nich dostane hroznou čočku. A když by mě nějaké nemodré aggro zabilo, je pořád méně demotivující nechat se rychle ukousat hordou upírů, než dostat proti plnému boardu Cyclonic Rift... (Tu kartu fakt nemám rád).

Rychlý rozbor balíčku

Nejdřív mana báze: vybrat země bylo složitější, než se může na první pohled zdát. Víceméně chci hrát úplně vše, co umí obě barvy a nejde do hry taplé. Jediný BW duál, který mi připadne opravdu špatný, je Tainted Field. Doplním taplými duály, které něco dělají: Sryland, Manland. Všechny fečky, pár basiků a na závěr úplně každou zemi, co na ETB přidává životy. Jsou úplně neskutečné. No, a protože dvoubarevných zemí je stále málo, dojde i na City a Confluenci. K tomu Vault, Wasteland a budu mít 5 zemí, které neumí barevnou manu - což občas není ideální, ovšem ty lifegainovací chci hrát prostě všechny.

Potom příšery: úvodní build jich měl ještě víc, ale chtěl jsem i alternativní plán, když to generál nezvládne. Ten stále mám, a několik příšer šlo pryč na úkor kontrolních prvků. Life-gainových bytostí do prvního kola je celkem 8 (včetně Legion's Landing), což asi stačí. Nezvládl to Vampire Cutthroat. Na dvoumanovém slotu není moc o čem přemýšlet, Vizkopa Guidlmage je samozřejmě kombo se Zuranem. Třímanový slot je naopak zase hodně přeplácaný, ale toho Brimaze, Mirran Crusadera i Protektora tam chci. Nezvládl to Silverblade Paladin, který se mi už na Tiny Leaders nelíbil. Tím s příšerama končím, žádné dražší nechci.

Pak přidám kopec discardu a zabíjení a doplním nějaké utility karty, aby to mělo šmrnc. Blossom, Parallax Wave a Looter Scooter jsou věci, co vyhrávají hru.

Měli jsme povoleno vyměnit 5 karet za jednu sezónu, já využil 4 změn a všechny byly pro zlepšení kontrolních matchupů. Ne, že by to pomohlo... Pro případnou další sezónu mám ještě 2 adepty na vyhození, kterými jsou Lone Rider (má oblíbené karta, ale skrz nedostatek aggro balíků neměl šanci zazářit) a velká Thalia, které nedělala vůbec nic. Dovnitř by pak šel chybějící Gedon a nějaké zabíjení navíc, asi Despark, který vyšel akorát na konci sezóny. A možná Zealous Persecution místo něčeho dalšího - podle toho, kolik Edgarů bych očekával.

Zápasy

Skóre jednotlivých zápasů nebudu vypisovat ani tak proto, abych vás zdržoval výsledky, ale spíš z důvodu, abyste se mohli podívat, jací generálové se hráli. Každý postavil buď oblíbený balík, anebo takový, který byl v jeho rozpočtu. Což byl samozřejmě i můj případ; minimálně ze začátku. 

Balan dostal 3:0, protekce FTW. Edgar také 3:0, life gain zvládl zastavit hordu upírů. I Lazava se mi povedlo porazit, 3:1, i když tady jsem měl hodně štěstí: věci jako Blossom, Vrtulník i protekční meč chodily poctivě. No ale ty hard-kontroly už mě zastavily. 1:3 proti Geistovi, protože moc odpovědí. 0:3 Bolas a 0:3 Kess ze stejného důvodu. Ale na postup do vyšší skupiny to nakonec stačilo. 

 

Commander (1)
1 Karlov of the Ghost Council

Land (39)
5 Plains
3 Swamp

1 Arid Mesa
1 Bloodstained Mire
1 Flooded Strand
1 Marsh Flats
1 Verdant Catacombs
1 Windswept Heath
1 Polluted Delta

1 Caves of Koilos
1 Concealed Courtyard
1 Fetid Heath
1 Godless Shrine
1 Isolated Chapel
1 Scrubland
1 Shambling Vent
1 Temple of Silence

1 Mana Confluence
1 Cavern of Souls
1 City of Brass
1 Command Tower

1 Eiganjo Castle
1 Flagstones of Trokair
1 Shizo, Death's Storehouse
1 Urborg, Tomb of Yawgmoth

1 Scoured Barrens
1 Kabira Crossroads
1 Glimmerpost
1 Radiant Fountain
1 Seraph Sanctuary

1 Vault of the Archangel
1 Wasteland
1 Maze of Ith
Creature (25)
1 Healer's Hawk
1 Hopeful Eidolon
1 Sacred Cat
1 Soul Warden
1 Soulmender
1 Soul's Attendant
1 Vault Skirge

1 Mother of Runes
1 Benevolent Bodyguard

1 Auriok Champion
1 Dark Confidant
1 Lone Rider
1 Stoneforge Mystic
1 Nearheath Pilgrim
1 Selfless Spirit
1 Tidehollow Sculler
1 Kitesail Freebooter
1 Vizkopa Guildmage

1 Bastion Protector
1 Brimaz, King of Oreskos
1 Kambal, Consul of Allocation
1 Mirran Crusader
1 Thalia, Heretic Cathar
1 Tymna the Weaver
1 Vampire Nighthawk

Discard (6)
1 Duress
1 Thoughtseize
1 Inquisition of Kozilek
1 Hymn to Tourach
1 Gerrard's Verdict
1 Collective Brutality

Removal (9)
1 Swords to Plowshares
1 Fatal Push
1 Go for the Throat
1 Orzhov Charm
1 Dismember
1 Disenchant
1 Council's Judgment
1 Vindicate
1 Anguished Unmaking

Other spells (6)
1 Enlightened Tutor
1 Demonic Tutor
1 Lingering Souls
1 Brave the Elements
1 Apostle's Blessing
1 Reverent Mantra

Artifact (6)
1 Lightning Greaves
1 Smuggler's Copter
1 Umezawa's Jitte
1 Sword of Light and Shadow
1 Zuran Orb
1 Winter Orb

Enchantment (5)
1 Authority of the Consuls
1 Legion's Landing
1 Bitterblossom
1 Phyrexian Arena
1 Parallax Wave

Planeswalker (3)
1 Kaya, Orzhov Usurper
1 Sorin, Solemn Visitor
1 Elspeth, Knight-Errant

 

2. Reyhan, Last of the Abzan & Tymna the Weaver +

Ke změnám Karla nakonec nedošlo, protože jsem balík změnil úplně. Abzan partneři byl další deck, který mě na Tiny Leaders bavil. A po nově nabytých zkušenostech jsem tu viděl větší potenciál, jak si poradit s modrou. Ona zelená umí dobře hatit. První sezónu, co jsem hrál Abzan jsem porazil 6 z 8 soupeřů, už se začalo dařit i proti modré: Winter Orb vyhrál víc her, než je zdrávo. Druhou sezónu jsem skončil 3:3, ale byl jsem jediný, kdo porazil vítěze skupiny. Vlastně už podruhé s tímto deckem.

Rychlý rozbor balíčku

První build obsahoval hodně různých pet karet (Winding Constrictor například), které šly ale postupně všechny pryč... Ale začneme nejdřív mana bází. Příznivce hraní všech 6 dostupných basiců (kvůli Tainted Pactu) nejsem, a tak jediný Forest je tu ve 2 kopiích. Maximum feček (Vistu jsem tehdy ještě nevlastnil), duály, shoky, checklandy, ovšem fasty jen 2 - potřebuji totiž co nejvíc zdrojů se zelenou; bílo-černá kombinace tu moc chtěná není.

Z pětibarevných jsem vynechal jak City, tak Confluenci a místo nich zvolil země taplé. Proto také nehraji žádné oživovačky, protože taplé země mám celkem 3 a víc jich v rychlém balíku nechci. Z dvoubarevných zemí jsem ještě doplnil Horizon Canopy a BG Filtr, což tak nějak na fixaci už stačí. A pak zbývá 6 slotů na cíle pro Relikviáře a Sylvan Scrying. Kromě jasných voleb si můžete všimnout Homeward Path, což je vlastně další hate na modrou. A že fungovala dobře. 

Příšery: mana dorků nehraji maximum, co lze, ale jenom 6. Stačí. T2 generál pro mě není absolutní priorita, takže si to můžu dovolit. Což je i důvod absence Dryad Arbory. V prvním kole ale ještě umím i Hexdrinkera nebo některou z matek, ale třeba i discardy. (A Hexdrinker je super.)

Na dvou manách pak pokračuje rampa doplněná staplama a nějakým tím hatem. Kobra je brutální s Ramunapem nebo Relikviářem. Gaddock Teeg vždy vypne soupeři více karet než mně a umí vyhrát hru sám o sobě. (Např. Lord Windgrace ho fakt nemá rád.) Na třech manách mám opět to nejlepší, co bílo-zelená nabízí a Spike Feedera jako část jediného komba. Mirran Crusader a velká Thalia se opět nevešli, stejně jako Bastion Protektor - ten prostě vůbec nezapadá do křivky, jak chci hrát věci po sobě.

Tím manová křivka potvor pomalu končí, na závěr je tu Shalai, bez které to nejde, stejně tak Archanděl, kterým se vykombím. Ballista slouží jako zdroj direct damage, když soupeři zbývá pár životů a po stole se na něj nedostanu. Občas zabije i nějakého Boba.

Dále zabíjení: 4 discardy, 9 spot removalů a jedny Wrata je maximum, co se mi do balíku vešlo. A je to docela hodně oproti jiným buildům, které jsem studoval. Samozřejmě na úkor tutorů, kterých tolik v midrange verzi nechci. Trochu mě mrzí, že se nevešla Zealous Persecution, ale to už je spíš meta call než jasný maindeck.

Nad tutory jsem se také chvíli zamýšlel. Worldly vypadl na úkor Eladamri's Callu, protože až nezdravě často se na ruce scházel i s bílým tutorem, což už byla fakt velká karetní nevýhoda. Sylvan Scrying nepodceňujte, je to jedna ze silnějších karet. Mana báze skrývá spoustu odpovědí na různé matchupy, tak proč si nepomoct ještě další kartou, že ano. Jediné, co mi trochu chybělo byl nějaký rozumný removal na nožičkách, jakožto cíl pro E-Call... Chvíli jsem uvažoval nad Oblivion Ringem, aby i bílý tutor uměl najít odpověď. Ale tož nemůžeme mít všechno.

No a na závěr pak věci, kterými chci zabíjet. Cataclyma byla stále zabanovaná, takže hlavní win kondice je Gedon a Orb - ten je hodně fajn s untapovacím mečem. Walkery jsem nakonec cutnul na 4, nezvládl to Gideon, Ally of Zendikar a Nissa, Vital Force. Oba byli spíš overkill v již vyhrané hře, než že by něco reálně rozhodli.

Sylvanku, Blossom, Souly a Vrtulník snad obhajovat nemusím. Možná bych ale měl obhájit malou Nissu ze skupiny walkerů. Je vážně neskutečná. Jedny Souly druhý Souly, posypu a jezdím po osmi. A ještě mi zůstane walker, který generuje chump-blockery. Abzan bez malé Nissy prostě ne.

Strategie? Jednoduchá. Proti kontrolu chci položit v druhém kole Tymnu, proti aggru zase Reyhana. Toť vše :)

Zápasy

V první ze dvou odehraných sezón s Abzanem jsem porazil vítěznou Kess 3:0. Soupeř hrál hodně kradení a Homeward Path ho párkrát vyškolila. Zbytek zvládl Orb s Mečem a kdoví co ještě: hate chodila poctivě. 3:0 Proti Leovoldovi bylo opět spíš štěstí, ale chyby jsme dělali oba a já ho přejel na value. I když jsem si z Tymny moc nelízal, odpovědi na jeho lock vždy byly. 3:0 také proti Shu Yun, ale to byl začínající hráč a víceméně umřel sám na špatnou mana bázi. Geista, jsem tentokrát zvládl 3:1, když všechny jeho Wrata a X-ové zabíjení vypnul Gaddock. Semtam nějaký ten Orb a bylo vymalováno. Vítězství 3:1 proti Prosshovi bylo vždy těsné, ale soupeři nechodilo moc rampy a já měl vždy odpovědi. S Edgarem už to bylo trochu horší, 3:2, ale různé Jitty a podobné věci to nakonec zvládly. Lazava jsem tentokrát nezvládl 2:3, když ve dvou ze tří her položil T3 Jace a já na něj neměl odpověď. Bolas mě také porazil (1:3), protože hrál mnohem víc plošného zabíjení, než Kess, a já častěji chyboval. 

Na další sezónu (nepostupovou, promíchané skupiny) jsem udělal pár změn a hurá na nové soupeře. Grenzo umřel 3:0. Stačilo párkrát zabít Commandera a nejbližším tutorem jít pro Anděla. Yuriko umřela 3:1. Tady mi protě stačí nechat blokera na generála a balík tím zastavím úplně. Tajic, vitěz skupiny to se mnou nezvládl 3:1. Moony jsem si hlídal a tlak dokázal vyrovnat posypanýma Soulama nebo Jittou. Poslední mnou poražený byl Obzedat, 3:2. Docela vyrovnané. No a umřel jsem 2:3 na Žabu (špatný matchup), 2:3 na Mardu partnery (Bruse je fakt odpornej, jak rychle ho dycky vyléčí zpátky) a 2:3 na Animáka. Ale hry to byly vždy těsné, mít s deckem nahráno trochu víc, možná bych nějaké prohry i otočil. 

Zrovna Abzan je balík velice zábavný, skrz absenci modrých duálů i cenově dostupný, a tak si můžete vzít i nějakou inspiraci, pokud vás BGx baví.

Commander (2)
1 Reyhan, Last of the Abzan
1 Tymna the Weaver

Land (38)
1 Bloodstained Mire
1 Flooded Strand
1 Polluted Delta
1 Windswept Heath
1 Wooded Foothills
1 Misty Rainforest
1 Marsh Flats
1 Verdant Catacombs
1 Arid Mesa

1 Forest
1 Plains
1 Swamp
1 Snow-Covered Forest

1 Bayou
1 Savannah
1 Scrubland
1 Temple Garden
1 Overgrown Tomb
1 Godless Shrine
1 Woodland Cemetery
1 Sunpetal Grove
1 Isolated Chapel

1 Razorverge Thicket
1 Blooming Marsh

1 Reflecting Pool
1 Path of Ancestry
1 Sandsteppe Citadel
1 Command Tower
1 Cavern of Souls

1 Horizon Canopy
1 Twilight Mire
1 Urborg, Tomb of Yawgmoth

1 Bojuka Bog
1 Homeward Path
1 Gavony Township
1 Dust Bowl
1 Wasteland
1 Maze of Ith

Creature (28)
1 Llanowar Elves
1 Elves of Deep Shadow
1 Elvish Mystic
1 Avacyn's Pilgrim
1 Deathrite Shaman
1 Birds of Paradise

1 Mother of Runes
1 Hexdrinker
1 Giver of Runes

1 Sylvan Caryatid
1 Lotus Cobra
1 Voice of Resurgence
1 Qasali Pridemage
1 Selfless Spirit
1 Dark Confidant
1 Stoneforge Mystic
1 Tidehollow Sculler
1 Scavenging Ooze
1 Gaddock Teeg
1 Thalia, Guardian of Thraben
1 Ramunap Excavator
1 Spike Feeder
1 Eternal Witness
1 Knight of Autumn
1 Knight of the Reliquary

1 Shalai, Voice of Plenty
1 Archangel of Thune
1 Walking Ballista

Discard (4)
1 Inquisition of Kozilek
1 Thoughtseize
1 Collective Brutality
1 Hymn to Tourach
Removal (10)
1 Swords to Plowshares
1 Fatal Push
1 Abrupt Decay
1 Assassin's Trophy
1 Go for the Throat
1 Despark
1 Dismember
1 Vindicate
1 Council's Judgment
1 Toxic Deluge

Tutor (6)
1 Tainted Pact
1 Green Sun's Zenith
1 Enlightened Tutor
1 Demonic Tutor
1 Sylvan Scrying
1 Eladamri's Call

Other Spells (2)
1 Lingering Souls
1 Armageddon

Artifact (4)
1 Smuggler's Copter
1 Winter Orb
1 Umezawa's Jitte
1 Sword of Feast and Famine

Enchantment (2)
1 Bitterblossom
1 Sylvan Library

Planeswalker (4)
1 Nissa, Voice of Zendikar
1 Liliana of the Veil
1 Liliana, the Last Hope
1 Sorin, Solemn Visitor