Když čtu články o MTG na jiných serverech, vždy se koukám hlavně po decklistech. Decklisty mám rád. Buď pro inspiraci, abych věděl, co sám hrát. Také pro přípravu, abych naopak věděl, na co se nachystat. Ale někdy jenom proto, abych si trochu zavzpomínal. A právě o tom posledním bude dnešní článek.

Dal jsem dohromady 5 decklistů z minulosti, které mají jednoho společného jmenovatele: jsou svým způsobem šílené. Podíváme se na 2 balíky myšlené vážně, jeden ve stylu co dům dal a dva hodně za hranicí. Byť balíčků podobného stylu mám v zásobě o něco málo víc, nechci to tu zase "předecklistovat"... Začneme jedním skutečným balíčkem na skutečné turnaje, který dokonale splnil úsloví "bláznům štěstí přeje". Bude řeč o Fritce na Vintage.

1. Vintage Burn

Hlavní důvod, proč jsem něco takového postavil, byl ten, že jsem si chtěl na vlastní oči zahrát proti Black Lotusům, Moxům a jiným zlým kartám. Prostě vidět nejlepší kousky historie naživo a v akci. Psal se rok 2012 a fritky byly vcelku úspěšné na Legacy. Nikde žádní Deathrite Shamanové, takže červeným mágům se hrálo mnohem lépe. A tak jsem se rozhodl, že zkusím fritku posunout ještě o úroveň dál. A ze startu musím nejdřív uvést na pravou míru jeden mýtus: neumřete v prvním kole. Tedy přesněji - maximálně jednou až dvakrát za pětikolový turnaj. A to není už tak hrozné, ne?

Vzal jsem tedy svou Legacy fritku a začal přemýšlet, jaké změny v balíku udělám. K tomu jsem samozřejmě musel zjistit, co se tam vůbec hraje - naštěští z mého pohledu jsem mohl decky velice snadno kategorizovat na 3 základní archetypy: Dredge, Metalworker a Power balíky. Tam už mě jenom zajímalo, jestli je to Oath of Druids nebo ne. Storm, control či Tezzeret, to už bylo fuk. Protože právě na tyto decky jsem chtěl být primárně připraven. Maindeck artifact hate pak pomáhal nejen proti Metalworkerovi, ale také na všudypřítomné Time Vault + Voltaic Key kombo.

Naopak Dredge, matchup téměř nevyhratelný byl můj hlavní konkurent: má fritečka totiž neměla ambice na celkové vítězství, ale aspoň nejlepší non-power deck. V tom mi Dredge docela zavazely, ale i tak jsem tohoto úspěchu jednou dosáhl.

Poslední archetyp, balíky založené na Mishra's Workshopu se překvapivě ukázaly jako docela rozumný matchup: pokud nehrály power karty, porazit šly. Hlavně si tedy nenabíhat s Rift Boltem do T1 Trinisphery.

Celkově jsem byl na třech Vintage turnajích v Brně, 2x s výsledkem 3:2 a jednou s 2:3. Hned na prvním turnaji nejlepší non-power deck, na druhém mi to vyfoukl kolega s Dredgem, který byl tehdy i celkový vítěz. To není až tak hrozné, že?

Konstrukce

Potvor chcete co nejméně, protože Oath of Druids. Goblin Guide je ale příliš dobrá aby ji člověk nehrál a Lavamancer se případně může zastřelit sám (a třeba zrušit soupeřův Bridge From Below a tím ho zdržet o kolo). Takže vypadli Keldon Marauders, kteří se tehdy na Legacy hodně hrávali.

Následuje standardních 16 blesků, v mém případě tedy jen 15. Ten Rift Bolt byl občas prostě pomalý. Price of Progress je jasná "jejda vyhrál jsem" karta, a potom Flame Rift, protože obcházel Leylinu a nic lepšího už nebylo.

Čímž jsme s počtem na padesáti a balíček můžeme doplnit o nějakou tu hate - aby jí bylo tak akorát. Pyroblast v základu místo Fireblastu, protože dostat na něj Mana Drain fakt není v pohodě. Fireblast jsem pak sidoval na zmíněné Dredge a Metalworkery. Ty Pyroblasty byly sice často mrtvé, ale prostě jednomanový Counterspell na 70% mety je víc než rozumná volba.

Dále Jehla na Bazar či Time Vault, Klec na Dredge, Oath a Tinker a poslední 2 sloty jsem doplnil bořením artefaktů. Sidboard tento základní hate už jen doplňuje.

A proč je balík crazy? Protože fritka. Na Vintage. Co neumí zabít z úvodní ruky.

8 Mountain
3 Arid Mesa
4 Bloodstained Mire
4 Wooded Foothills
1 Strip Mine

4 Goblin Guide
3 Grim Lavamancer

4 Lightning Bolt
4 Chain Lightning
4 Lava Spike
3 Rift Bolt
4 Flame Rift
4 Price of Progress

4 Pyroblast
2 Grafdigger's Cage
2 Pithing Needle
2 Smash to Smithereens
Sideboard
4 Fireblast
4 Leyline of the Void
3 Greater Gargadon
2 Smash to Smithereens
2 Shattering Spre

2. 10 Land Stompy

S druhým balíčkem se vrátíme ještě dál do minulosti, zhruba do roku 2000. Postavený na tehdy ještě existující Extended v době, kdy nejnovějšími edicemi byl Mercadian Masques blok. Zelená mašinka byla velice populární díky své cenové dostupnosti, takže pro mě, jakožto klučíka, to byla jasná volba. Obrovská karetní nevýhoda byla kompenzována brutálním nástupem, kdy člověk uměl vyhodit dvě 3/3 potvory v prvním kole. Což by dnes i mnohé modernové balíčky potrápilo. Berserk byl v té době bohužel / naštěstí zakázaný. A Rogue Elephant byl samozřejmě proti blesku strašně špatný, ale bavíme se o časech, kdy blesk nehráli naprosto všichni, navíc fritky byly díky Winter Orbu poměrně dobrý matchup.

Proč je tento balík crazy? Protože 10 zemí a 4 Rogue Elephanti. Protože nejnovější karta z roku 1999 a pořád to šlape.

10 Forest
4 Land Grant
4 Elvish Spirit Guide

4 Skyshroud Elite
4 Quirion Ranger
4 Rogue Elephant
4 Vine Dryad
3 Fyndhorn Elves
3 River Boa
2 Spectral Bears

4 Giant Growth
4 Bounty of the Hunt
4 Rancor
1 Mirri's Guile
2 Hidden Gibbons
3 Winter Orb
Sideboard
3 Emerald Charm
3 Crumble
3 Spike Feeder
2 Dawnstrider
2 Compost
1 Concordant Crossroads
1 Winter Orb

3. Kočičí white weenie

To mě tak jednou napadlo, že bych si mohl poskládat mono white na hospodské hraní. Žádné EDH ještě nebylo, takže lidi hráli to, co dům dal: "kuchyňský stůl", jak se tehdy formátu říkalo. Vytáhl jsem tedy krabici s kartami ze Scars of Mirrodin bloku, které se mi nastřádaly po všech těch draftech, a zkusil z nich něco postavit. Kemba se mi líbila už od začátku, tak proč nezkusit kolem ní postavit celý balík. Plán byl jednoduchý: Soul Warden, Kemba, na ni milion equipů a v každém kole hromada životů a hromada koček. A ono to fungovalo.

Proč je tedy balík crazy? Protože v době pořizování stál méně než obaly na něj. Kemba a Puresteel Paladin 5x po 10 Kč, True Believer 2x za 40 a zbytek karet nestál prostě nic. A True Believer byla samozřejmě klíčová karta, jelikož kamarád hrál Hymn to Tourach. Ať žijí balíky zaměřené samy proti sobě :-)

21 Plains

4 Soul Warden
4 Sunspear Shikari
4 Kor Aeronaut
3 Kemba's Skyguard

2 Leonin Relic-Warder
2 Puresteel Paladin
2 True Believer
3 Kemba, Kha Regent
4 Arrest
4 Darksteel Axe
3 Accorder's Shield
2 Sylvok Lifestaff
2 Infiltration Lens

Balíček se samozřejmě vyvíjel dál. První, naprosto logická změna, byl Knight of Meadowgrain za Shikariho následovaný Swords to Plowshares namísto Arrestu. Časem přibyl i playset Stoneforge Mystiků, k nim všechny ty meče, Jitty a Baterky, Cataclysm jako win kondice či Land Tax na nějakou tu karetní výhodu. No deck v dnešní podobě rozhodně není budgetový, ale jde na něm krásně vidět, jak se z ničeho propracovat na normální balíček. Pro zajímavost uvedu aktuální decklist, kategorizaci "crazy" splňuje nejspíš skrz ty Skullclampy.

15 Plains
2 Flagstones of Trokair
2 Forbidding Watchtower
1 Eiganjo Castle
1 Kor Haven
1 High Market

4 Soul Warden
4 Stoneforge Mystic
4 Knight of Meadowgrain
4 Longbow Archer
2 True Believer
3 Mirran Crusader
1 Rhox Faithmender
4 Swords to Plowshares
2 Cataclysm
2 Land Tax

3 Skullclamp
1 Bonesplitter
1 Batterskull
1 Umezawa's Jitte
1 Sword of War and Peace
1 Sword of Light and Shadow

4. Trix: Illusions of Grandeur + Donate + Necropotence kombo

Toto kombo mě vždycky fascinovalo a já si ho strašně moc toužil zahrát. A tak jsem vymyslel budgetovou variantu právě pro "kuchyňský stůl". Tam samozřejmě mohl člověk hrát cokoli, co mu kamarádi dovolili. Balík fungoval naprosto ultimátně: když vidíte ty rituály, Nekropotence a Mana Vaulty dohromady, jistě vymyslíte spoustu možností, jak spustit kombo v 3. či rovnou v 2. kole: a přesně takhle dobře to chodilo :-) Nejčastěji sice v kole čtvrtém, ale i tak. V pátém už jsem většinou spouštěl kombo po druhé.

Proč je balík crazy? Protože 2 tutory od každého, 2 Balance a jiné mrzuté karty mezi hráči, kde i ty předešlé kočky byly dobré. Takže asi tak. Balíček super, ale nakonec jsem ho rozpustil, aby se mnou ostatní vůbec chtěli hrát...

4 City of Brass
4 Gemstone Mine
4 Darkslick Shores
3 Underground River
3 River of Tears

4 Illusions of Grandeur
4 Donate
4 Necropotence

4 Chrome Mox
3 Mana Vault
4 Dark Ritual

4 Brainstorm
2 Mystical Tutor
2 Enlightened Tutor
2 Demonic Tutor
2 Spellbook
2 Inquisition of Kozilek
2 Spell Pierce
2 Balance
1 Echoing Truth
1 Time Spiral

5. Oath of Druids

... a nebo také ne. Jedno kombo jsem vyměnil za druhé, ale tento balík dodržoval alespoň nějaký banlist, takže byl lépe akceptovatelný. Navíc šel poměrně rozumně racovat. Přesto jsou Oathy prostě neskutečně silné, a tak jsem i od tohoto balíčku upustil. Ale bylo příjemné si také jednou zahrát combo-control.

A proč je balík crazy? No... Když kolega položí v druhém kole Nantuko Shada a vy mu na něj vytočíte Emrakula s hastem, není to úplně ideální vývoj hry.

4 Yavimaya Coast
4 Forbidden Orchard
4 Gemstone Mine
5 Island
2 Forest
1 Strip Mine

1 Iona, Shield of Emeria
1 Pelakka Wurm
1 Emrakul, the Aeons Torn
1 Blightsteel Colossus

2 Dragon Breath
1 Balance
1 Enlightened Tutor
1 Demonic Tutor
1 Vampiric Tutor

4 Oath of Druids
2 Crop Rotation
3 Careful Study 
4 Impulse 
1 Brainstorm 
1 Ponder 
1 Preordain 
3 Counterspell 
2 Mana Leak 
3 Spell Pierce 
2 Spell Snare 
2 Annul 
1 Echoing Truth 
1 Mystical Tutor

Jenom pro zajímavost: na Wizardech jednou vyšel krásný článek, kde je právě vidět inspirace, která mě k postavení dvou posledních balíčků vedla: Top 10 Extended Decks of All Time.