Sezóna aktuální Standardu už pomalu končí, takže je vhodný čas podívat se na bloky Theros a Khans of Tarkir, které byly ovšem z mého pohledu nezajímavé a možná i trochu nudné. To také dokazuje jediný balíček, o kterém budu v dnešním článku mluvit: Abzan Midrange

A právě kvůli zklamání z uplynulého Standardu s ním mám tak trochu zaječí úmysly: příští rok se také mění logika rotací. Ale zpět na začátek: na podzim 2014 vyšla edice Khans of Tarkir a očekávaný reprint fetchek.

Jakmile se objevil celý spoiler, bylo jasné, že mohu zůstat u stejné trojbarvy, kterou jsem hrál před koncem cyklu. Bílo-zeleno-černá kombinace, do té doby známá jako Junk, dostala mimo jiné i vlastní jméno: Abzan. Všechny ty Sylvan Caryatidy a Courser of Kruphix už jsem vlastnil, takže fakt, že cena poskočila na dvojnásobek až třínásobek mě ani tolik netrápil. Sehnal jsem Nosorožce, nějaké Vtáky a byl jsem připraven vyrazit do boje.

Abzan Midrange ~

Nejdříve si přestavíme balíček, a to v jeho závěrečné podobě, bez Magic Origins.

4 Sandsteppe Citadel
4 Temple of Malady
3 Temple of Silence
4 Windswept Heath
2 Llanowar Wastes
2 Caves of Koilos
1 Mana Confluence
1 Urborg, Tomb of Yawgmoth
2 Forest
2 Plains

4 Sylvan Caryatid
4 Courser of Kruphix
4 Siege Rhino
2 Wingmate Roc
2 Anafenza, the Foremost
2 Tasigur, the Golden Fang

4 Hero's Downfall
3 Thoughtseize
3 Abzan Charm
1 Utter End
1 Dromoka's Command
1 Ultimate Price

2 Sorin, Solemn Visitor
2 Elspeth, Sun's Champion
Sideboard
1 Crux of Fate
1 End Hostilities
1 Glare of Heresy
1 Mastery of the Unseen
2 Stain the Mind
2 Whip of Erebos
1 Dromoka's Command
1 Nyx-Fleece Ram
2 Drown in Sorrow
2 Doomwake Giant
1 Ultimate Price

Hlavní konstrukce se během roku příliš nezměnila - jen se zastavila právě před Magic Origins, kdy už jsem řádný turnaj ve formátu Standard nehrál. No, i kdyby ano, pořizovat předražené Nissy a Hangarback Walkery se mi opravdu nechtělo... Abzan se od vydání Khansů po Magic Origins mnohokrát změnil: některé buildy na síle získávaly, jiné ztrácely. Pokusím se zavzpomínat, jak to tedy celé bylo.

První verze, kterou jsem hrál, měla méně kontrolních prvků a navíc Fleecemane Liona. Fungovala tak akorát, jen mirrory jsem prostě neporážel. Mnohem oblíbenější byla totiž verze s bičema (Whip of Erebos), případně constellation engine využívající Eidolon of Blossoms. Příliš moc karetní výhody proti mým malým lvům. Já hrál aggro a všichni ostatní kombo či midrange. Také se začaly hrát fritky a Jeskai (UWR) Tempo.

S vydáním Fate Reforged, která přinesla Tasigura s Uginem bylo jasné, jakým směrem bude Abzan směřovat. Aggra, midrange i whipy mírně ustoupily kontrolům. Kontrolní Abzan mě ale příliš nelákal, protože hry byly už tak šíleně dlouhé, tak jsem se z aggra posunul akorát o jedno dál, a to k midrange, decklistu blížícímu se tomu nahoře. Fate Reforged přinesla na field také další hojně hraný balík, čímž byl UB Control. Než jsem odladil sideboard, matchup to byl špatný, ale časem se mi začalo dařit kontroly porážet. Ovšem stále špatný matchup s mirrorem; já hrál midrange a všichni ostatní právě kontroly. Ještě jsem sem tam potkal nějaký ten UW Heroic.

Edice Dragons of Tarkir přinesla na field úplně nový balíček, Esper Dragons. Nebo spíš hodně vylepšila do té doby hranou UB variantu. Mě osobně to příliš netrápilo, vyjma tragicky dlouhých her jsem měl s draky poměrně rozumný matchup. Díky Collected Company se začal Abzan zase hrát jako aggro verze, opět jsem začal potkávat i Whip of Erebos balíčky (Abzan i Sultai). A zase to byly matchupy špatné :-) Jenom ty abzaní aggra jsem drtil, neboť midrange je na tom v souboji vždy o trochu lépe.

Jak to bylo po Magic Origins už vám moc přesně nepovím: samozřejmě jsem sledoval decklisty, které zaznamenaly dobré výsledky na světových turnajích, ale jak to bylo na lokální metě, to už šlo mimo mě. Uchytila se hlavně flipovací Nissa a Hangarback Walker, Abzan se hrál spíš jako kontrol. Ve hře zůstalo i populární duo Den ProtectorDeathmist Raptor.